Perseus Strategies
1802 Vernon Street, NW #1046
Washington, D.C. 20009-1217

Jared Genser

: PERSEU S Managing Director
)“ info@perseus-strategies.com

STRATEGIES—— T +1202.466.3069

April 12, 2023

Ms. Yolanda Lopez, Acting Director
Voice of America

330 Independence Avenue, SW
Washington, D.C. 20201

Dear Ms. Lopez,

I am writing to express my shock and dismay at Voice of America (“VOA”) Persian
Language Division’s hour-long special entitled the “Islamic Republic’s Lobby in the United
States,” which was broadcast on April 6, 2023. I serve as pro bono counsel to Siamak Namazi,
one of the American hostages in Iran, who has been detained in Tehran’s notorious Evin Prison
since mid-October 2015.

In your broadcast, following an explanation of the term lobbying, there is a three-minute
report where my client, Mr. Namazi, is accused of being a co-founder of the National Iranian
American Council (“NIAC”) with Trita Parsi. Accompanying the image displayed below, which
features my client’s photograph on the right, ominous music plays and the narrator alone —
speaking for VOA and not presenting the views of any third party — says “Siamak Namazi and
Trita Parsi, in an attempt to bridge the Islamic Republic and the West, co-founded the first
lobbying agency for the Islamic Republic called NIAC.”

TR 1267308

Not only is the allegation that my client Siamak Namazi co-founded NIAC false and
defamatory, but he has never been a part of any lobby for the Iranian regime in Washington or
anywhere else in the world. By publishing these false allegations against my client, you have



also callously put him at immediate risk of being further tortured by the Iranian regime having
asserted these views as the official position of the United States. These baseless claims could
also negatively impact efforts to bring home Mr. Namazi and the other American hostages in
Iran. In short, VOA’s special could cause Mr. Namazi, his family, and others irreparable harm.

This broadcast was neither an accidental, casual, or careless undertaking by the VOA
Persian Division. In fact, according to VOA journalist and the lead presenter, Siamak
Dehghanpour, the entire Division is implicated from top to bottom:

Siamak Dehghanpour &
@sdehghanpour

B3lgs 9 9l,3l 59, sy ol 3T o La,S slddys (3 Sy als daliyy ol
Caw| Ls)LmL_QLn.m lé)..a PYE-RV-Y \.\.usun u..:)! lS.J).nT)J UA)L..J SI98R> st.)tlsg.“.uul
il dod lainly g SaS g e O3l H3 . paiS o Jos glagslailuy ddudsg 4 9
.Pg)ld
Translated from Persian by Google
This program is the result of a professional group effort and the
beginning of the way to hold accountable the people and institutions
that lobby for the Islamic Republic in America. Our goal is only
clarification and we fulfill our media duty. In this way, we need
everyone's help and guidance.

@) siamak Dehghanpour & @sdehghanpour - Apr 6

Islamic Republic’s Lobby in America

@WalidPhares @ScottGreytak @RahaBahreini @LawdanBazargan
@HAmirahmadi @kshahrooz @IrandoostRozita @hasanpix @bahman_saghaei
@KambizTavanaUS youtu.be/-UPXnxiM1WM

12:51 PM - Apr 8, 2023 - 2,579 Views

I demand that you immediately remove the image and mention of Siamak Namazi from
this program and that Voice of America issue a public apology to Mr. Namazi to correct the
record and make clear that VOA has no evidence or information that he co-founded NIAC or that
he has ever been a part of a lobby for the Iranian regime. While it appears the story has been
taken down, at least temporarily, this is far from sufficient. In addition, VOA must publish this
correction through every channel through which the story was spread, including requiring all
VOA journalists and freelancers who sent it out to publish the retraction and correction on their
social media accounts. And VOA must rapidly investigate and hold publicly accountable every
staff member who was involved in developing and broadcasting this story.!

! These are not the only extraordinary allegations in this news broadcast. VOA also claimed that the New York
Times promoted the Iranian nuclear deal because its reporters are on the payroll of Iran and are paid to travel to Iran

-2



First, I will explain who Mr. Namazi is and our response to the specific allegations. And
second, I will detail how this broadcast flagrantly violated the Mission and Journalistic Code of
Voice of America.

I Background on Siamak Namazi and Response to Allegations

Siamak Namazi is a 51-year-old Iranian-American dual national and businessman. In
2005-2006, he had fellowships at the Woodrow Wilson Center for International Scholars and at
the National Endowment for Democracy. In 2007, he was recognized as a Young Global Leader
by the World Economic Forum. In 2013, he conducted a study to look at the impact of global
sanctions on humanitarian assistance being provided to Iran and published an oped in the New
York Times advocating for changes to be made to sanctions policies to enable more lifesaving
medicine and medical equipment to reach the people of Iran.> He traveled to Iran in July 2015
for a weekend visit to see family and to attend services for a loved one who had passed away, at
which time the Islamic Revolutionary Guard Corps (“IRGC”) confiscated his passports and
subjected him to months of regular interrogations before arresting him on October 13, 2015.
Tragically, Mr. Namazi was the only recognized American hostage left behind when the Iranian
nuclear deal entered into force on January 16, 2016.

Despite promises to the Namazi family by then Secretary of State John Kerry that Mr.
Namazi would be released within weeks, instead in mid-February, his then 79-year-old father
Baquer Namazi was induced to return to Iran and then himself arrested and imprisoned in Evin
Prison. On October 18, 2016, Siamak Namazi and Baquer Namazi were both summarily
convicted and sentenced to 10 years in prison for “collaboration with a hostile government,”
referring to the United States of America, “against the Islamic Republic of Iran.” On August 22,
2017, the United Nations Working Group on Arbitrary Detention issued a judgment on their
cases finding that both Namazis must be immediately released. It further added:

The Working Group notes that the present case follows a pattern that is evident to the
Working Group in the way that those affiliated with different pro-democratic institutions
of the West . . . are treated in Iran. The Working Group considers that the source has
established a prima facie case that the detention of the Namazis was motivated by a
discriminatory factor, namely, their status as dual Iranian-U.S. nationals and their links
with various organisations located outside Iran.?

While Baquer Namazi was finally able to leave Iran last year, Siamak remains an
American hostage in Evin Prison.

It is important to emphasize that during the first two years of Siamak Namazi’s detention,
he was held in Ward 2A of Evin Prison, by the IRGC. He was held in solitary confinement in a

and deliver speeches. And the broadcast also identified Jason Rezaian, a former American hostage in Iran and
journalist at the Washington Post of being part of the Iran lobby in Washington along with his wife.

2 Siamak Namazi, Blocking Medicine to Iran, NEW YORK TIMES, Mar. 1, 2013, available at
http://www.nytimes.com/2013/03/02/opinion/blocking-medicine-to-iran.html? r=0.

% Opinion No. 49/2017, Siamak Namazi and Mohammed Baquer Namazi v. Islamic Republic of Iran, UN Working
Group on Arbitrary Detention, Adopted Aug. 22, 2017, available at https://www.perseus-strategies.com/wp-
content/uploads/2017/09/Namazi-Letter-WGAD-Source-Opinion-49-2017.pdf (emphasis added).

-3-



small cell where he slept on a concrete floor and had no toilet. He was interrogated daily,
repeatedly beaten and tased, and subjected to other physical and psychological torture. One of
the topics on which he was regularly interrogated was his purported ties to NIAC. Given he had
no ties to NIAC and had no useful responses for the IRGC, he was repeatedly tortured to try and
get further information from him. The IRGC’s erroneous belief regarding this connection
emanated from a handful of false and defamatory reports from others who had previously made
that claim, which VOA has now resurrected eight years later. This has put Mr. Namazi at
immediate risk of further torture in Iran because this broadcast claims to represent the views of
the U.S. Government.

But VOA and its journalists cannot not simply rely on reports of others that Mr. Namazi
co-founded NIAC. It had its own independent obligation, before making such claims, to
investigate those allegations and the evidence for itself. Yet VOA instead decided to willfully
libel Mr. Namazi. I do not make that accusation lightly, but this is my considered conclusion
based on the facts and evidence in this specific case.

First, Mr. Namazi did not “co-found” NIAC nor did he provide any material support to
the organization. Specifically, he was not listed in the 2002 Articles of Incorporation as a Board
Member or having any role with the organization. He never served on NIAC’s Board of
Directors, on any advisory group, or as a paid or unpaid member of its staff. While Mr. Namazi
considered Mr. Parsi a friend and discussed many issues with him over the years, he was simply
not involved with NIAC.

Now Mr. Namazi had previously, in November 1999, co-published and presented a paper
at a conference in Cyprus with Mr. Parsi entitled “Iran-Americans: The Bridge Between Two
Nations.™ But this paper argued that Iranian-Americans could help “mend the bridge between
Iran and the U.S.” It affirmed that dual nationals could change views on both sides. And it
concluded by explaining that “it is important to clarify that support for a rational approach to Iran
is not the same thing as support for the regime in Iran.” But there is literally nothing in this
paper that recommends or suggests the creation of a lobby for the Iranian regime. Mr. Parsi
founded NIAC independently some three years later with no connection to Mr. Namazi. Yet
despite the clarity of this paper itself, the VOA broadcast demonstrates its journalists: (1) had
read the paper, which is available online; (2) deliberately chose to misrepresent its language as
“evidence” the two men planned together and sought to create a regime lobbying organization,
when the paper only argued for greater ties between peoples; and (3) intentionally omitted that
NIAC was created three years after the paper’s publication, with no connection to Mr. Namazi
himself.

This willful misrepresentation is clear because VOA invoked the direct language from
the paper about the need to “build bridges” and the importance of “bridging” the relationship
between Iran and the United States. Yet VOA clearly knew the entire paper was about the role
Iranian-Americans could play in improving U.S.-Iran relations in both directions and that it says
nothing about creating some nefarious Iranian regime lobbying group in the U.S. to advance the

4 This paper is available at https://iraniansforum.com/Document/iranamericans.pdf.
S1d.



regime’s interests. On the contrary it advocates for a rational approach on Iran, which it
emphasizes does not mean supporting the Iranian regime.

Second, there is a enormous amount of information available online to refute the
allegation that Mr. Namazi was ever part of any Iran lobby in Washington or, according to VOA
journalist Siamak Dehghanpour in his tweet, has somehow remained a part of a pro-regime
lobbying group while having spent almost eight years as a hostage of the Iranian regime.$
Indeed, since 2015, three U.S. Presidents, multiple Secretaries of State, and countless Members
of Congress, and media outlets have publicly called for the release of all the Americans wrongly
imprisoned by Iran, including Siamak Namazi by name.’

But it wasn’t just senior U.S. officials repeatedly demanding Mr. Namazi’s release, it was
also Voice of America in a series of its own editorials, across both Democrat and Republican
Administrations. Importantly, every VOA editorial online comes with a clear label in a large blue
font that says:

Reflecting the Views of the U.S.
Government as Broadcast on The
Voice of America

e Ina VOA editorial in March 2021 entitled “Wrongful Detention of Americans in Iran,” U.S.
National Security Adviser Jake Sullivan called the unjust detention of American citizens in
Iran a “complete and utter outrage,” and U.S. Special Presidential Envoy on Hostage Affairs
Roger Carstens was reported having tweeted “Today is another sad day for
@FreetheNamazis as this American family continues to be separated. For five years, Iran

has held U.S. citizen Baquer Namazi while his son Siamak is wrongfully held in Evin Prison
298

e Ina VOA editorial in November 2020 entitled “Victims of the Iranian Regime” reported that
Secretary of State Mike Pompeo had “called on Iran to release wrongfully detained U.S.
citizens Morad Tahbaz and Siamak and Baquer Namazi, as well as to account for the fate of
FBI agent Robert Levinson who was abducted 13 years ago.”

¢ Mr. Dehghanpour in his tweet explains VOA is beginning an effort to “hold accountable the people and institutions
that lobby [present tense] for the Islamic Republic in America.” His statement makes clear he is referring to
everyone named in the broadcast, without exception. And yet the program presents literally zero evidence to explain
how VOA concluded Mr. Namazi previously lobbied for the Iranian regime, let alone how since his return to Tehran
in July 2015 and his imprisonment since October 2015, he has managed to run a Washington lobbying organization
for the Islamic Republic.

7 This public link on my law firm website provides a very small sample of public information about Siamak Namazi
and his father’s cases: https://www.perseus-strategies.com/siamak-and-baquer-namazi-iran/

8 Editorial, Wrongful Detention of Americans in Iran, VOICE OF AMERICA, Mar. 6, 2021, available at
https://editorials.voa.gov/a/wrongful-detention-of-americans-in-iran/580343 1 .html.

° Editorial, Release U.S. Citizens Unjustly Held in Iran, VOICE OF AMERICA, Nov. 17, 2020, available at
https://editorials.voa.gov/a/victims-of-the-iranian-regime/5666065.html.

-5-



e Before that, a VOA editorial in February 2018 entitled “Release U.S. Citizens Unjustly Held
in Iran,” reported that White House Press Secretary Sarah Sanders reiterated the Trump
Administration’s call for the ““unconditional release of all unjustly detained and missing
United States citizens in Iran,’ including Baquer and Siamak Namazi, as well as graduate
student Xiyue Wang and former FBI agent Robert Levinson . . . .”1?

e AndinJuly 2017, in a VOA editorial entitled “Detaining U.S. Citizens and Other Foreign
Nationals,” it was reported that “Iran has continued to engage in malign activity, including
the arrest and imprisonment of U.S. citizens and foreign nationals. In 2016, Iranian
American businessman Siamak Namazi was sentenced to 10 years in prison for espionage;
his eighty-year-old Iranian American father, Baquer, who had traveled to Iran to help his son
after his arrest, was also sentenced to ten years for the same crime.”

According to VOA itself, its role among others is to “present the policies of the U.S.
clearly and effectively.”!! Here, VOA journalist Mr. Dehghanpour presented — with no reference
to any third-party source — the unequivocal conclusion Mr. Namazi was a co-founder of NIAC,
which was described as the first lobbying arm of the Iranian regime. Given VOA’s operating
principles, any ordinary viewer of this broadcast would reasonably conclude this is the official
position of the U.S. Government.

In addition, this broadcast makes clear the U.S. Government no longer considers Mr.
Namazi to be unlawfully or wrongfully detained by Iran. This is the only logical conclusion one
can reach because unlike the four prior VOA editorials, this special made no mention of Mr.
Namazi’s ongoing imprisonment in Tehran, it omitted that he had previously been determined by
the State Department as being held unlawfully or wrongfully, and there was no call for his
immediate release.

In short, VOA, with its $250 million budget, and its Persian Division, which is estimated
to reach approximately 16 million people weekly, has unilaterally rewritten how the U.S.
Government now views Mr. Namazi. As a result, this broadcast raises four important legal
questions:

1. What legal authority does the U.S. Agency for Global Media (“USAGM”) and VOA
have to overrule the determination by President Biden that securing the release of the
wrongfully detained Americans in Iran, including Siamak Namazi, is a “top priority” for
the Biden Administration?

2. What legal authority does USAGM and VOA have to reverse the determination that is
exclusively made by the Secretary of State under Section 302(a) Robert Levinson
Hostage Recovery and Hostage-Taking Accountability Act that there was credible
information that Mr. Namazi’s detention is unlawful or wrongful?

'0 Editorial, Victims of the Iranian Regime, VOICE OF AMERICA, Feb. 16, 2018, available at
https://editorials.voa.gov/a/release-us-citizens-unjustly-held-iran/4257377 .html.
! 1ts operating principles are available at this link: https://www.insidevoa.com/p/5831.html.

-6-



3. What legal authority does VOA’s Persian Division in broadcasting a “news” story have
to overrule VOA editorials, which are “reflecting the views of the U.S. Government as
broadcast on Voice of America”?

4. What legal authority does USAGM, VOA, and its Persian Division have to render and
make public specific conclusions of fact and law that a specific person is a lobbyist for a
foreign government and that a specific organization is a lobbying arm of that foreign
government when under U.S. law, the U.S. Department of Justice’s Foreign Agents
Registration Act (“FARA”) Unit of the Counterintelligence and Export Control Section
(“CES”) in the National Security Division has exclusive responsibility for the
administration and enforcement of FARA?

I am unaware of any legal authority for USAGM and VOA to have acted in this manner.
As far as I can tell, the way Mr. Namazi was described in this special by USAGM, VOA, and
VOA'’s Persian Division was ultra vires.

Beyond all these issues, as noted earlier, the United Nations in 2017 issued a legal
judgment finding Mr. Namazi was illegally detained in violation of international law and it
demanded his immediate and unconditional release. The UN explained Mr. Namazi’s detention
was linked to his “pro-democracy,” activities and issued no finding of fact or law suggesting or
implying in any way that he was a lobbyist for the Iranian regime. Indeed, I am aware of no
credible allegation online that presents any evidence to support such an allegation. Even if VOA
saw the false and defamatory Daily Beast article about the Namazis from September 2015, which
focused on the allegation that Mr. Namazi co-founded NIAC, there was a detailed article
investigating these claims published by independent journalists in the Huffington Post in
December 2015. It began by pointing out that this hit piece on the Namazis was authored by an
anonymous author and then directly addressed the claims of Mr. Namazi’s connection to NIAC.
Specifically, the journalists Jessica Schulberg and Michael Calderone reported Mr. Namazi’s
response:

“I have never been an officer, board member, adviser, or even so much as an intern of
NIAC . .. My only links to NIAC are a one-time annual membership of $50, purchased
on the web site in 2005 and never renewed, and my personal friendship with its
founder.”!?

They further report that in relation to their story that the anonymous author “did not respond to
an email HuffPost sent to the account he used to contact Namazi and other people he mentioned
in the Daily Beast story,” which only reaffirmed the abject lack of transparency and
accountability for this person to make unsubstantiated allegations.

And third, in its broadcast, VOA failed to explain how Mr. Namazi could today be a part
of an Iranian regime lobby in Washington when since July 2015, he has been in Iran, and since
October 2015, he has been imprisoned in Tehran’s Evin Prison. VOA intentionally chose not to
provide Mr. Namazi’s unequivocal reply to these allegations of his alleged role with NIAC

12 The article is available at https://www.huffpost.com/entry/siamak-namazi-iran-daily-
beast n 56706adbe4b0e292150f8781.



dating back to 2009 and repeated in 2015. I say intentionally because not only is this quotation
widely available online but VOA also chose not to reach out to me for comment, despite
knowing I have served as Mr. Namazi’s pro bono counsel since late 2016 and having interviewed
me many times before.

I1. Application of VOA’s Mission and Journalistic Code to the Investigation and
Publication of This Broadcast

While as a general matter, I have long respected VOA and participated in more than a
hundred interviews with both its English and foreign-language services over my career, I must
begin by emphasizing that this broadcast was not just done in a sloppy or shoddy manner, but it
was intentionally-designed propaganda. The key questions are why, who specifically made the
decision to commission and publish this broadcast, and who was involved in making it. As a
starting point for my analysis, a common definition of propaganda is: “Information, especially of
a biased or misleading nature, used to promote or publicize a particular political cause of point of
view.”

Next I will turn to looking at VOA’s Principles and Journalistic Code. According to
VOA, the following principles govern your broadcasts:

1. VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news. VOA
news will be accurate, objective, and comprehensive.

2. VOA will represent America, not any single segment of American society, and will
therefore present a balanced and comprehensive projection of significant American
thought and institutions.

3. VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and will
also present responsible discussions and opinion on these policies.'3

Now consider all the ways in which these principles were violated in accusing Mr. Namazi of co-
founding NIAC, which is described as the lobbying arm of the Iranian regime.

o “News” — How is making this claim news? This accusation was first made in 2009 and
made again in 2015. All questions had long been asked and answered. There hasn’t been a
single news story published since 2009 that has presented any evidence that contradicts Mr.
Namazi description of his utter lack of a role with NIAC. And yet, almost eight years since
2015, how is making this allegation again not only “news,” but worthy of leading off a one-
hour special?

e “Reliable” and “Authoritative” — VOA’s allegation against Mr. Namazi is neither reliable
nor authoritative. VOA was simply re-reporting allegations last made over eight years ago,
with literally not a single new fact being reported in its broadcast. It intentionally omitted
Mr. Namazi’s prior response and no one at VOA contacted me for one either. How can any
allegation made against a person be reliable and authoritative when the news story omits that

13 Emphasis added. These principles are available at this link: https://www.insidevoa.com/p/5831.html.

-8-



person’s clear prior response and when the news organization intentionally decides to not
provide that person’s lawyer an opportunity to respond?

e “Balanced and Comprehensive Projection of Significant American Institutions” — Not
only was this allegation presented as propaganda, omitting contravening evidence and a
response from counsel, but VOA has taken a position that is unequivocally and
indisputably the gpposite position of the United States as stated by President Joe Biden,
Secretary of State Tony Blinken, and National Security Adviser Jake Sullivan, let alone
numerous Members of Congress. In 15 trips to Washington and the literally more than 500
meetings with U.S. officials that I have had with Babak Namazi, Siamak Namazi’s brother,
every official, whether Republican, Democrat, or Independent, has taken the very same
position — that Siamak Namazi is wrongly detained by the Iranian regime and must be
immediately and unconditionally released. Beyond all that, President Obama, President
Trump, and President Biden have all adopted that same position regarding Mr. Namazi’s
innocence and actively worked to secure his release along with that of other American
hostages.

e “Present the Policies of the United States Clearly and Effectively” — What makes this
broadcast so incredibly damaging and devastating is that it is first time where a U.S.
Government official or agency has accused Mr. Namazi of being part of a lobby for the
Iranian regime, and it was paid for by taxes paid by the Namazi family and all Americans.
Such a broadcast not only resurrected this long-discarded allegation that directly resulted in
Mr. Namazi being tortured in the past, but it has now shown the Iranian regime that there are
differing views within the U.S. Government about him, when that clearly doesn’t reflect the
position of President Biden, Secretary Blinken, or National Security Adviser Jake Sullivan.

e “Responsible Discussions and Opinion” — This broadcast was propaganda and was grossly
irresponsible, which was only reinforced by the other bizarre allegations made against the
New York Times and Jason Rezaian at the Washington Post.

According to the Journalistic Code, “all staff who report, manage, edit, and prepare
content must follow these principles.” The staff at VOA who developed and published this
broadcast violated these principles across these many different categories. The words below in
italics are direct quotes from the VOA Journalistic Code.!*

Sourcing and Attribution

e Proper attribution is a fundamental element of good journalism. When VOA quotes
information from news stories, editorials/opinion pieces, or social media posts, it is
mandatory to credit the media organization, NGO or other outlet. Not including that
information can open VOA to possible claims of copyright infringement and/or plagiarism.

In making the allegation Mr. Namazi co-founded NIAC with Mr. Parsi, VOA provided
no source to support this allegation — it was simply presented as the position of VOA directly by
Mr. Dehghanpour. While in this case there was no credible source to cite to in support of this

14 Id. Emphasis added.



proposition, VOA did not even bother citing to a bogus source on the Internet. The failure to
provide a citation for this claim violated the mandatory requirement for VOA to have credited
the source on which it based its allegation. In addition, by failing to cite to any source, VOA
denied its viewers the ability to assess the credibility of the source themselves. In short, VOA
presented this information as indisputable fact, when it knew it had no evidence to support its
allegation.

o Plagiarism is illegal and unethical and strikes at the very heart of our journalistic mission.
1t can cost the individual and VOA its credibility and reputation, and will not be tolerated.
We do not present others’ work as our own.

Again, while there was is no credible source to support the allegation Mr. Namazi co-
founded NIAC with Mr. Parsi, VOA still appropriated and used the bogus work of others as its

own.

Accuracy and Balance

e Accuracy and balance are VOA'’s highest priorities. It is essential that accuracy takes
priority over speed in our reporting, programming and online/social media presence. VOA
has a legal obligation to present a comprehensive, reliable and unbiased description of
events. VOA corrects errors or omissions in its reports, broadcasts, websites and social
media sites at the earliest opportunity.

VOA’s broadcast lacked balance and accuracy. The allegation VOA presented against
Mr. Namazi was simply false and defamatory and not accurate. And it wasn’t balanced both
because VOA failed to present Mr. Namazi’s publicly available refutation of this allegation
dating back to 2009 and repeated in 2015 and because those involved chose not to ask me as his
lawyer for a response to this allegation.

o  Whenever VOA reports a charge or accusation made by an individual or a group against
another, or presents one side of a controversial issue, a response and/or balancing
information should be included in the initial report. If the response cannot be obtained by
deadline, or the subject of the charge declines to comment that will be included in the initial
VOA report. The response and/or balancing material will be broadcast and posted online as
soon as it is available.

This principle required that in alleging Mr. Namazi co-founded NIAC — which VOA
claimed was part of a lobby for Iran — VOA present his publicly-available response and give me
the opportunity as his lawyer to reply on his behalf. I received no email or telephone call from
VOA despite information for both ways of reaching me being online. Indeed, I have further
proof that the Mr. Dehghanpour on this broadcast both knew how to reach me and intentionally
chose not to do so. Specifically, you can see below the full uninterrupted stream of LinkedIn
messages that we had exchanged going back to December 2022. Mr. Dehghanpour reached out
to me last Christmas asking me to sign on to a letter advocating for the release of several Iranian
health workers who had been imprisoned in Iran. As I was not personally aware of the cases and
cannot take positions of cases with which I am not deeply familiar, I didn’t reply. The next time

-10-



I heard from Mr. Dehghanpour was this past Monday April 11, five days after VOA published
this broadcast. I did not respond to him directly because this detailed letter serves as my
response.

DEC 25, 2022
@ Siamak Dehghanpour (He/Him) - 1:11 PM
) Merry Christmas to you and your loved ones!
Are you willing to put your name under the letter? No
pressure!

MONDAY

@ Siamak Dehghanpour (He/Him) - 8:11 PM
k Dear Jared,

Have a minute? | need to tell you something.
Thanks,
Siamak

@ Siamak Dehghanpour (He/Him) - 8:22 P
) It's about Siamak Namazi.

2026602713

Fairness

o  VOA always presents a full and fair account of events. VOA staff will evaluate information
on its merits, and will not support violence, sensationalism, personal value judgment, or
misleading emphases in its reporting.

As noted before, the allegations that Mr. Namazi co-founded NIAC were asked and
answered in 2009 and again in 2015. By omitting Mr. Namazi’s publicly available reply,
reference to the Huffington Post analysis of the prior claims — and willfully failing to contact me
for comment, VOA presented an intentionally biased, one-sided, and false and defamatory
report.

o VOA journalists avoid the use of unattributed negative terms or labels to describe persons
or organizations, except when the individuals and groups use those labels to describe
themselves or their activities.

In VOA’s broadcast, Mr. Namazi was described as a co-founder of NIAC with Mr. Parsi.
And NIAC was described as the first Iran lobby in Washington. While I only represent Mr.
Namazi and have no connection of any kind with NIAC, by labeling Mr. Namazi a co-founder of
such an organization, VOA clearly described him as a lobbyist for the Iranian regime, which is
an unattributed negative term.

o VOA journalists will not fabricate, distort, or dramatize an event. At no time should
information or audio/video content be used to mislead the audience.

VOA has presented no evidence and there is no evidence online, except unsupported
allegations, that Mr. Namazi co-founded NIAC with Mr. Parsi or that he has served as a lobbyist
for the Iranian regime. As a result, it is false and defamatory for VOA to have alleged he co-
founded an Iranian regime lobbying organization.

-11 -



Context and Comprehensiveness

o VOA staff avoid using political or other biases in their reporting, programming, websites and
social media sites. Music will not be used to make editorial statements.

VOA incorporated ominous music and a scary tone of voice in the lead up to its false and
defamatory statement identifying Mr. Namazi as a co-founder of an organization that was a
lobby for the Iranian regime.

Procedures

o VOA staff adhere strictly to copyright laws and agency regulations and always credit the
source when quoting, paraphrasing, or excerpting from other news organizations, websites,
social media sites, or any print media.

As noted above, VOA did not even cite to a bogus source that previously had made false
and defamatory statements of this kind years earlier. Instead, VOA presenter himself presented
the allegation that Mr. Namazi co-founded NIAC, an Iranian regime lobbying organization, as an
indisputable fact, with no citation of any kind.

o VOA staff carry out their work with the utmost professionalism and recognize that their
conduct both on and off the job reflects on the work of the Voice of America community.
Professionalism and respect for the people and the issues we cover and report about are
vital to enhancing the credibility and effectiveness of the Voice of America.

Perhaps the most horrifying aspect of this news broadcast was its transparent agenda to
defame Siamak Namazi. But Mr. Namazi is the only person in the broadcast who is currently an
American hostage of the Iranian regime and has been for almost eight years.

The callous and utter disregard for the impact of this story, which purports to represent
the official views of the United States, on Mr. Namazi’s life, safety, and welfare shocks the
conscience and is beyond the pale. The broadcast could literally lead to Mr. Namazi being
tortured or it could disrupt ongoing hostage negotiations between the U.S. and Iran. The only
appropriate and effective corrective measure is for VOA to act immediately to publicly to
withdraw and disavow the story in its entirety and announce that all those who have been
involved will be subjected to the most serious of consequences. Anything short of that will
reaffirm the clear message from the VOA special for the Iranian regime — that the United States
isn’t really concerned about Siamak Namazi and that it can treat him with impunity. If anything
now happens to Mr. Namazi, the blood is literally on your hands.

Sincerely,

Jared Genser

-12-



Cc:

Amanda Bennett, CEO, U.S. Agency for Global Media

John Lippman, Acting Director for VOA Programming

John Featherly, Acting Director for VOA News Center

Leila Soltani, Director of Persian Language Division

Siamak Dehghanpour, Journalist, Persian Language Division
Bridget Serchak, Director of Public Relations

-13-



